آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

حادثه روتور ارت فالت ژنراتور

1 ارسال‌
1 کاربران
0 ری‌اکشن
76 نمایش‌
Avatar for ایمان
(@qaenpower)
عضو Admin
عضو شده: 7 ماه قبل
ارسال‌: 36
شروع کننده موضوع  
نوع پست
سیستم

شرح حادثه:

یک سال پس از انجام تعمیرات اساسی بر روی ژنراتور ، حادثه‌ای رخ داد که منجر به توقف اضطراری (تریپ) واحد گردید. در این حادثه، سیل (آب‌بند) هوای مربوط به یاتاقان سمت تحریک (سمت آزاد یا NDE - Non-Drive End) ژنراتور از محل خود خارج شده و با پره‌های فن خنک‌کاری ژنراتور برخورد نمود.

علت‌یابی و پیامدها:

  1. شل شدن سیل هوا: علت اصلی حادثه، شل شدن و جدا شدن سیل هوای یاتاقان سمت تحریک ژنراتور بود.
  2. برخورد با پره‌های فن: سیل جدا شده با پره‌های فن خنک‌کاری ژنراتور برخورد کرده و منجر به آسیب‌دیدگی هر دو قطعه گردید.
  3. تولید براده: در نتیجه این برخورد، براده‌های فلزی و غیرفلزی تولید شد.
  4. نفوذ براده به داخل روتور: این براده‌ها به داخل محفظه روتور ژنراتور نفوذ پیدا کردند.
  5. خطای روتور ارت فالت (Rotor Earth Fault): وجود براده‌های رسانا در داخل روتور باعث ایجاد مسیر ناخواسته جریان الکتریکی به زمین شده و منجر به فعال شدن سیستم حفاظتی “روتور ارت فالت” گردید.
  6. تریپ واحد: با تشخیص خطای ارت فالت روتور، فرمان تریپ (توقف اضطراری) به واحد صادر شد تا از آسیب‌های بیشتر به تجهیزات جلوگیری شود.

اقدامات انجام شده:

  1. بررسی و تشخیص اولیه: پس از تریپ واحد، تیم فنی بلافاصله بررسی‌های لازم را جهت تشخیص علت حادثه آغاز نمود.
  2. دیسمنتلی و انتقال روتور: با توجه به نفوذ براده به داخل روتور و حساسیت این قطعه، تصمیم به دمونتاژ روتور ژنراتور گرفته شد. روتور جهت انجام عملیات تخصصی به کارگاه مجهز منتقل گردید.
  3. عملیات تمیزکاری و سرویس روتور: در کارگاه تخصصی، عملیات دقیقی شامل موارد زیر بر روی روتور انجام شد:
    • بازرسی کامل و دقیق تمامی قسمت‌های روتور.
    • تمیزکاری کامل و حذف تمامی براده‌ها و آلودگی‌های نفوذ کرده.
    • انجام تست‌های الکتریکی و مکانیکی لازم جهت اطمینان از سلامت روتور.
    • سرویس‌های دوره‌ای و پیشگیرانه مورد نیاز.
  4. بررسی و تعمیر سیل هوا و فن: همزمان با عملیات بر روی روتور، سیل هوای آسیب‌دیده تعویض و پره‌های فن خنک‌کاری نیز مورد بازرسی و تعمیر یا تعویض قرار گرفتند. همچنین، علت شل شدن سیل هوا بررسی و اقدامات اصلاحی لازم جهت جلوگیری از تکرار حادثه انجام شد.
  5. نصب مجدد روتور: پس از اتمام موفقیت‌آمیز عملیات تمیزکاری، سرویس و تست‌های نهایی، روتور ژنراتور مجدداً در محل خود نصب گردید.
  6. آماده‌سازی و راه‌اندازی واحد: پس از اطمینان از صحت تمامی اتصالات و تنظیمات، واحد برای راه‌اندازی مجدد آماده و با موفقیت راه‌اندازی شد.

نتیجه‌گیری:

حادثه ناشی از شل شدن سیل هوای یاتاقان سمت تحریک ژنراتور، به دلیل برخورد با فن خنک‌کاری و نفوذ براده‌های حاصله به داخل روتور، منجر به بروز خطای روتور ارت فالت و تریپ واحد گردید. با انتقال روتور به کارگاه تخصصی و انجام عملیات تمیزکاری و سرویس کامل، و همچنین اصلاحات لازم در سیستم سیلینگ و فن، مشکل برطرف گردید و واحد با موفقیت به شبکه بازگشت. توصیه می‌شود بازرسی‌های دوره‌ای از سیستم سیلینگ یاتاقان‌ها با دقت بیشتری انجام پذیرد تا از بروز حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.


   
نقل‌قول
برچسب‌های موضوع
اشتراک: